Kdy je pneumatika na konci životnosti

Pravidelná kontrola stavu pneumatik je povinností každého řidiče. Jak tedy poznat, kdy je pneumatika ještě schopna dalšího provozu a kdy je vhodné ji vyměnit?

 

Kdy by měly pneumatiky zmizet z auta:

  • zcela sjetý vzorek
  • částečně sjetý vzorek
  • materiál pneumatiky je již starý

 

Zcela sjetý vzorek

Dle zákona musí mít pneumatika po celém obvodu takzvanou minimální hloubku dezénu. Pro letní pneumatiku platí minimální hloubka dezénu v hodnotě 1,6 mm, pro zimní pneumatiku je minimální stanovená hloubka dezénu 4 mm. Méně prostě nesmíte mít - riskujete nehodu i pokutu. Hloubku dezénu můžete změřit posuvným měřidlem, speciálními doplňky pro motoristy, nebo vám mohou pomoci i barevné proužky, kterými jsou pneumatiky ve výrobě vybavovány tak, aby se začaly objevovat na vzorku v okamžiku, kdy se hloubka dezénu blíží minimu.

 

Částečně sjetý vzorek

Pro částečně sjetý vzorek platí odstavec výše. Mějte na paměti, že minimální hloubka dezénu musí být splněna po celém (!) obvodu. V případě, že nemáte rovnoměrně sjetý vzorek, vyplatí se před přezutím automobilu zkontrolovat geometrii náprav či stav tlumičů. Pokud to neuděláte, riskujete velmi rychlé opotřebení drahých nových pneumatik.

 

Materiál pneumatiky je již starý

Žádný materiál nemládne - naopak. Bohužel s časem materiál pneumatiky tvrdne, ztrácí přilnavost, zhoršují se jízdní vlastnosti za mokra a na sněhu, prodlužuje se brzdná dráha, zhoršuje se ovladatelnost vozidla ve vysokých rychlostech atd. Neriskujte - radši na svém voze častěji střídejte ojeté pneumatiky. Ježdění na 5 a více letých pneumatikách je hazard.

 

Pneumatika a nehody

Myslete na to, že kvalita pneumatiky velmi a přímo ovlivňuje brzdnou dráhu a ovladatelnost vozidla. V případě nehody pojišťovny zjišťují i stav pneumatik na vozidle. Nevhodné či sjeté pneumatiky vám mohou způsobit i problémy s plněním pojišťovny v rámci likvidace škody.

2006-2013 © Pneuservis André. Poděbradova 55. Brno, Czech Republic