Monitoring tlaku v pneumatikách

Většině řidičů jezdících v automobilech vyrobených před rokem 2014 se pod pojmem "měření tlaku v pneumatice" vybaví malý ruční nebo velký stojanový tlakoměr, díky kterému si čas od času tlak v pneumatikách změří, případně dofouknou.

Legislativní novinka EU ovšem od 1. 11. 2014 zavádí povinnost pro výrobce automobilů do všech vozů vyrobených po tomto datu instalovat zařízení schopné monitorovat tlak v pneumatikách (i za jízdy samozřejmě). Jedná se o systém TPMS (Tyre Pressure Monitoring System). Důvodem zavedení měřicího systému TMPS Evropskou unií byla ekologie (podhuštěná pneumatika je důvodem vyšší spotřeby) a bezpečnost (správně nahuštěná pneumatika má optimální jízdní vlastnosti a brzdnou dráhu).

Nechceme se tu věnovat technickým detailům, které si je schopen náš internetový čtenář jistě dohledat a nastudovat z mnohem obsáhlejších zdrojů. Připadá nám ale vhodné tuto novinku zmínit včetně několika technických skutečností.

V současné době existují monitorovací systémy dva:

  1. Přímý systém
  2. Nepřímý systém


Nepřímý systém je založený na monitoringu rychlosti a vibrací kol pomocí počítače během jízdy. Pokud je váš vůz vybavený nepřímým systémem, výměnu pneumatik ani servis kol tím není ovlivněn. Přímý systém je založen na monitorovacím prvku (senzoru) umístěném na každém kole. V případě, že vlastníte automobil právě s přímým systémem TMPS, bude vás zřejmě zajímat, jak to ovlivní vaši péči o pneumatiky, resp. kola.

U přímého systému potřebujete mít na každém kole nainstalován senzor. Ten monitoruje tlak v pneumatice a bezdrátově (je vybaven baterií) předává informace řídící jednotce vozu. Aby komunikace senzoru a řídící jednotky vozu byla bezproblémová, je třeba každý senzor s řídící jednotku spárovat. Pokud používáte 2 sady kol (letní a zimní), je třeba mít obě sady kol vybaveny senzory. V takovém případě vlastníte 8 senzorů a každý musí být spárovaný s řídící jednotkou.

Pneuservis vs. přímý systém TMPS

Se systémem TMPS jsou bohužel "obyčejná" kola zase o něco složitější a náročnější na údržbu. Profesionální pneuservis by neměl senzory poškodit. Vzhledem k tomu, že se jedná o mechanicko-elektronickou věc, musí pneuservis učinit následující:

  • nepoškodit senzor během servisu
  • zkontrolovat stav baterie (případně vyměnit)
  • zkontrolovat, zdali kolem senzoru nedochází k úniku vzduchu (případně vyměnit)
  • doporučit poškozený senzor k výměně (k poškození může dojít i při běžném provozu)
  • v případě výměny senzoru za nový je třeba jej spárovat s řídící jednotkou vozu


Jsme profesionálové, takže tyto úkony děláme. Přišlo nám ale vhodné v tomto článku vysvětlit, že i služby pneuservisu mohou být díky legislativě EU náročnější a v případě poškození senzoru (byť někde na parkovišti) se může prodražit i obyčejné přezutí pneumatik.

V případě, že bude nutné právě Váš senzor TMPS vyměnit, zajistíme vše potřebné.

2006-2013 © Pneuservis André. Poděbradova 55. Brno, Czech Republic